-

krzysztof-osiejuk : To ja

Justin Bieber się zaręczył

      Dziś jest taka okazja, że zanim zacznę, chciałbym prosić wszystkich mądrali, których problemy kończą się tam, gdzie moje się zaczynają, by, kiedy już skończą czytać ten tekst i poczują potrzebę dyskusji, nie prawili mi oczywistości. Ja mam swoje lata i swoje doświadczenia, i naprawdę coś tam z tego świata rozumiem. Proszę sobie zatem wyobrazić, że znany nam tu i ówdzie piosenkarz Justin Bieber właśnie się zaręczył – tak, nie ożenił, nie przespał, nie zapoznał się, ale właśnie zaręczył – z pewną modelką i ogłosił to wydarzenie na swoim Instagramie. Ponieważ jest Bieber piosenkarzem bardzo popularnym, zwłaszcza wśród pewnej dość szczególnej grupy dzieci, ów wpis został w jednej chwili przeczytany przez kilkanaście milionów fanów. Proszę zatem zobaczyć, czego te dzieci się dowiedziały. Moje tłumaczenie:

 

      „Nie planowałem tego jeszcze ogłaszać, ale informacja mknie bardzo szybko. Posłuchaj Hailey tych prostych słów. Jestem tak bardzo zakochany we wszystkim, czym jesteś. Pragnę spędzić z Tobą całe swoje życie, z każdym dniem poznając każdą Twoją cząstkę, kochając Cię cierpliwie i serdecznie. Obiecuję opiekować się naszą rodziną z powagą i konsekwencją, tak by Jezus wraz z Duchem Świętym prowadził nas w naszej drodze i wspierał w naszych postanowieniach. Moje serce jest całkowicie Twoje i obiecuję, że zawsze będziesz na pierwszym miejscu. Jesteś miłością mojego życia, Hailey Baldwin, i nie chcę go spędzić z nikim innym. Sprawiłaś, że stałem się lepszym człowiekiem i mam nadzieję, że będziemy się pięknie uzupełniać. Już nie mogę się doczekać najlepszego dnia w swoim życiu. To dziwne, bo nagle widzę, że z Tobą wszystko zaczyna mieć sens. Dodatkowo mnie raduje nadzieja, że również mój młodszy brat i siostra stworzą w swoim życiu szczęśliwe i trwałe małżeństwa. Nie mogę uwierzyć, jak doskonale Pan Bóg to zaplanował. Zaręczyliśmy się  siódmego dnia, siódmego miesiąca, a siódemka to symbol duchowej doskonałości. To jest fakt! Możesz to sobie wyguglować. Przecież to jest jakiś obłęd! Przecież ja nigdy tego nawet nie planowałem, a dziś myślę, że i ta data pomoże jakoś zabezpieczyć naszą przyszłość i kiedy będziemy mieli po 70 lat, będziemy jeszcze lepsi. A więc lećmy! ‘Kto znalazł żonę - dobro znalazł i zyskał łaskę u Pana’. Oto rok łaski”.

 

      Oto więc podobno rok łaski, a przy okazji moja refleksja. Choć oczywiście życzę Bieberowi i jego ślicznej narzeczonej wszystkiego dobrego, starając się bardzo wierzyć, że ta jego dzisiejsza oczywista szczerość, nie jest zaledwie kaprysem, po którym za rok, czy dwa, czy choćby i, nomen omen, lat siedem nie eksploduje kolejnym głośnym rozwodem. Jednak już dziś myślę sobie, że sam fakt, że ten jego wpis na Instagramie, w tej właśnie chwili, ze łzami wzruszenia, tłumaczą sobie kolejne miliony dzieci na całym świecie, to jest ewangelizacja, jakiej świat nie widział. Nawet jeśli w najbliższą niedzielę do swojej pierwszej spowiedzi w życiu nie pójdą miliony, ale zaledwie tysiące.

 

Moje książki są do kupienia jak zawsze w księgarni pod adresem www.basnjakniedziwedz.pl, ale też i tu na miejscu. Proszę o kontakt mailowy: [email protected].

 



tagi: wiara  justin bieber 

krzysztof-osiejuk
13 lipca 2018 10:18
55     8374    12 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

marek-natusiewicz @krzysztof-osiejuk
13 lipca 2018 10:50

No, pacz Pan do czego to doszło ! I kto to widział !!!

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @marek-natusiewicz 13 lipca 2018 10:50
13 lipca 2018 10:57

Widzę ze doszło do tego, że po tym jak Pan mnie zablokował na swoim blogu, ma czelność przyłazić tu i się lansować.  Wstyd.

zaloguj się by móc komentować

marek-natusiewicz @krzysztof-osiejuk 13 lipca 2018 10:57
13 lipca 2018 11:38

Zablokowałem bezwiednie na tym wspaiałym narzędziu. Odblokowuję więc... Resztę puszczam.. mimo wzroku!

zaloguj się by móc komentować

onyx @krzysztof-osiejuk
13 lipca 2018 12:11

Jestem pod wrażeniem i nawet się trochę wzruszyłem. Siły postępu już nie mogą liczyć na swoje sprawdzone gwiazdy. Jak nie Jagger to Bieber. I ta prostota przekazu która z siłą huraganu rozwiewa te wszystkie pseudofilozoficzne kombinacje.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @onyx 13 lipca 2018 12:11
13 lipca 2018 12:16

To prawda. On to napisał bardzo ładnie. Wprawdzie nie tak ładnie jak ja to przetłumaczyłem, ale to tym bardziej świadczy o tym, że on to napisał sam.

zaloguj się by móc komentować

onyx @valser 13 lipca 2018 12:31
13 lipca 2018 12:43

Deklaracja jest publiczna bo takie osoby jak Bieber są publiczne i wszystko co robią jest publiczne. Nie mają już drugiej "swojej" strony na takim poziomie szołbizu.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 13 lipca 2018 12:31
13 lipca 2018 13:26

Moim zdaniem on jest szczery. Tak jak Dylan był szczery kiedy czapkował Janowi Pawłowi II. W to by którykolwiek z nich uznał za stosowne sie lansować przy pomocy wiary w Jezusa nie wierzę. To już bardziej w Matkę Naturę, albo Ojca Szatana. 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 13 lipca 2018 12:31
13 lipca 2018 13:28

No i jeszcze Twoje pytanie. Ewangelizacja musi mieć wymiar praktyczny. Tak liczne ostatnio koncerty muzyki chrześcijańskiej, gdzie Staszek Sojka śpiewa o Jezusie nikogo nie nawracają.

zaloguj się by móc komentować

franekliskowski @krzysztof-osiejuk
13 lipca 2018 13:49

Czekamy więc na jakiś feat z ojcami Jezuitami z Łodzi – https://www.youtube.com/watch?v=dRDGbRxG8GY.

O ile słowa Biebera to jest na pewno jakiś plus dla tzw. ewangelizacji (choć nie ma tam mowy o kościele katolickim, a Bieber lubi zadawać się z różnymi pastorami), to czekamy, aż za słowami pójdą również czyny, a do nich zawsze najtrudniej, czy nazywasz się Kowalski czy Bieber.

Jeżeli ktoś uważa się za człowieka religijnego, lecz łudząc serce swoje nie powściąga swego języka, to pobożność jego pozbawiona jest podstaw. Religijność czysta i bez skazy wobec Boga i Ojca wyraża się w opiece nad sierotami i wdowami w ich utrapieniach i w zachowaniu siebie samego nieskalanym od wpływów świata.

Czy Instagram i szołbiznes to świat czy nie?

zaloguj się by móc komentować

Oneunder @valser 13 lipca 2018 14:00
13 lipca 2018 14:38

Zgadzam sie.

To nie jest nawet poczatek, to dobrze obmyslona strategia, ktora wcale nie jest ewangelizacja. Obawiam sie, ze te miliony jednak pojda nie za Jezusem a za Bieberem i deprawacja bedzie postepowala. Tulko juz na innym poziomie, jeszcze bardziej demonicznym.

zaloguj się by móc komentować

bozenan @valser 13 lipca 2018 14:00
13 lipca 2018 15:00

Z codziennej praktyki: na facebooku mąż z żoną wymieniają się komentarzami, zapewne siedząc obok siebie na kanapie. Mąż żonie czy żona mężowi składa urodzinowe życzenia publicznie. Czyste szaleństwo. To samo było na Salonie 24, były małżeństwa, które się kłóciły publicznie na swoich blogach. Nic nowego. Ludzie chyba tak lubią, nie jest to znak naszych czasów, ale element natury ludzkiej

zaloguj się by móc komentować


onyx @valser 13 lipca 2018 14:00
13 lipca 2018 16:09

Ale tak wyglada świat wielkich celebrytów we współczesnym świecie. Nic na to nie ppradzę ;) Hiphopowcy śpiewają o swoim życiu piosenki i z tego żyją.

zaloguj się by móc komentować


ainolatak @valser 13 lipca 2018 16:28
13 lipca 2018 16:39

Tak. Australijski kościół Hillsong z młodym Houstonem od ostatnich dobrych 5 lat odnosi wielkie sukcesy muzyczne i ewangelizacyjne oczywiście. Zaczął działać w Europie, Azji..Do Stanów wysłali pastora Carla, w zeszłym roku oglądałam z nim wywiady, bo jest nie gorszym celebryta niż cała reszta z szoł biznesu. Robi wrażenie.... juz w zeszłym roku Bieber jezdzil na zloty kosciola do Sidney...

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @onyx 13 lipca 2018 16:14
13 lipca 2018 16:41

Najwyższa pora na taki coming out!

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @valser 13 lipca 2018 16:28
13 lipca 2018 17:02

Ale żeby nie było, Hillsong (a w zasadzie ich muzyka) kręci wiele osób i w wielu miejscach mozna ją usłyszeć. Tu również,

choć to wykonanie, moim zdaniem w ogóle nie dorównuje oryginałowi.

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @valser 13 lipca 2018 17:06
13 lipca 2018 17:22

Hillsong stara sie nie krytykować KK, ale w każdej chwili może zacząć... oni naprawdę niezłe maja niektóre piosenki, ale powiem szczerze, ze byłam zaskoczona że były wykonywane na ŚDM w Polsce.

a co do celebryctwa, poniżej na ściance pastor Joel - szef ich kościoła, ze swoją żoną, modelką ;)

I już uciekam, zanim zostanę trolem ;)

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @franekliskowski 13 lipca 2018 13:49
13 lipca 2018 17:38

Mnie nie chodziło o nawrócenie Biebera,  bo nic o nim nie wiem. Swoją notkę napisałem ze względu na ten wpis na Instagramie,  gdzie on ładnie pisał o tym jak bardzo pragnie, by małżeństwo uczyniło z niego lepszego człowieka. Myślę że sam to napisał. 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 13 lipca 2018 14:00
13 lipca 2018 17:44

Mój syn na Facebooku założył grupę Rodzinka, do której zapisał nas wszystkich i teraz wszyscy od rana do wieczora gadają tam  nawet jeśli siedzą ze sobą w jednym pokoju. Swoją drogą fajnie się to czyta.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @ainolatak 13 lipca 2018 15:33
13 lipca 2018 17:48

Myślę że mógł nie zrobić tego gorzej niż ojciec Pelanowski kiedy nawracał Tomasza Budzynskiego.

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @krzysztof-osiejuk 13 lipca 2018 17:48
13 lipca 2018 18:02

z pewnością nie zrobił i trafił do serca

 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 13 lipca 2018 16:28
13 lipca 2018 18:05

Ja apelowałem o poważne traktowanie i nie tłumaczenie mi tego, co dobrze wiem. 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 13 lipca 2018 18:20
13 lipca 2018 18:34

Ja pisałem o ewangelizacji która może być ubocznym efektem tego listu. Ale rozumiem ze to może być dla Ciebie za trudne 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 13 lipca 2018 18:41
13 lipca 2018 18:53

Piotrze drogi! Uwierz mi, że jeśli idzie o tak zwane nawrócenia celebrytów Ty mi naprawdę nie musisz nic tlumaczyc, bo ja na trn temat wiem nie mniej niż Ty, natomiast z tego ze Ty postanowiłeś się tu popisywać swoimi w tek kwestii przemyśleniami,  wnioskuję,  że traktujesz te swoją wiedzę jako poważne odkrycie. To miałem na myśli pisząc na początku swojej notki, że Twoje między innymi problemy kończą się tam, gdzie moje się zaczynają. 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 13 lipca 2018 18:41
13 lipca 2018 18:53

Piotrze drogi! Uwierz mi, że jeśli idzie o tak zwane nawrócenia celebrytów Ty mi naprawdę nie musisz nic tlumaczyc, bo ja na trn temat wiem nie mniej niż Ty, natomiast z tego ze Ty postanowiłeś się tu popisywać swoimi w tek kwestii przemyśleniami,  wnioskuję,  że traktujesz te swoją wiedzę jako poważne odkrycie. To miałem na myśli pisząc na początku swojej notki, że Twoje między innymi problemy kończą się tam, gdzie moje się zaczynają. 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @krzysztof-osiejuk
13 lipca 2018 19:54

Przykro mi bardzo, ale, nie po raz pierwszy w naszej wspólnej historii, wyważasz otwarte drzwi. Nie tylko zresztą Ty. Jutro poświęcę Wam osobny tekst.

zaloguj się by móc komentować

Marcin-K @valser 13 lipca 2018 19:43
13 lipca 2018 19:55

Wiem, że należy być ostrożnym jeśli chodzi o rzucanie cytatami z Pisma Świętego, ale na mnie zawsze wrażenie robi:

Nie potrzebują lekarza zdrowi, lecz ci, którzy się źle mają.

zaloguj się by móc komentować

beczka @ainolatak 13 lipca 2018 17:22
13 lipca 2018 19:56

Były wykonywane na ŚDM? A więc musiałem je słyszeć. No więc pamiętam tamte piosenki i byłem szczerze pozytywnie zaskoczony ich jakością. Były po angielsku, ale o dziwo wyszło im to wyśmienicie.

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @valser 13 lipca 2018 19:57
13 lipca 2018 20:02

...a góra SN dla bosona ;)

przepraszam za dygresję, ale widząc dzisiejsze tysiące klikań w tekst naszego miszcza i parcie na szczyt notek popularności mało popularnego wpisu rzeczywiście myślę, że to święte słowa Nie potrzebują lekarza zdrowi, lecz ci, którzy się źle mają.

jakieś lekarstwo by się przydało ;)

Pan Krzysztof niech wybaczy mi OT

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @beczka 13 lipca 2018 19:56
13 lipca 2018 20:04

tak był Oceans i śpiewana przez wszystkich zgromadzonych tam wykonawców I believe

zaloguj się by móc komentować

beczka @valser 13 lipca 2018 19:43
13 lipca 2018 20:09

Zauważ, że ludzie na świeczniku tacy jak sławni piosenkarze pop mogliby napisać, że się żenią po pogańsku lub w okultyźmie i pisać o cudowności takiego, a nie innego wyboru, a świat by nie drgnął, a jednak taki Justin Bieber postanowił iść wbrew tej modzie i napisać o Duchu Świętym i Panu Jezusie. Podziękował też Bogu za łaski. Kto nie jest przeciwko nam ten jest z nami, więc nie ma co drwić, bo jeden jest Pan i wszelka łaska od Niego pochodzi.

zaloguj się by móc komentować

beczka @ainolatak 13 lipca 2018 20:04
13 lipca 2018 20:10

Jakość tych utworów na ŚDM stała na bardzo wysokim poziomie. Jak umiesz lepiej to dawaj i ich przyćmij.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 13 lipca 2018 20:04
13 lipca 2018 20:15

Ja je już skomentowałem, wspominając w swoim tekście, o możliwości ze za siedem lat dojdzie do spektakularnego rozwodu. Gdybyś nie był aż tak skupiony na sobie, wyciągnąłbyś z tego odpowiednie wnioski. 

zaloguj się by móc komentować

ainolatak @beczka 13 lipca 2018 20:10
13 lipca 2018 20:17

ja w ogóle nie umiem śpiewać, więc nikogo nie przyćmię :)

po prostu bardzej podoba mi się wykonanie oryginalne, chociaz na ŚDM nie było takie złe ;)

o proszę:

 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @krzysztof-osiejuk
13 lipca 2018 20:45

Nie słuchasz. Uważam że to jest kwestia Twojego charakteru. 

zaloguj się by móc komentować

franekliskowski @krzysztof-osiejuk
13 lipca 2018 21:14

Panie Krzysztofie, muszę to napisać – kiedy przeczytałem kilkanaście komentarzy, w tym valsera, jako Pana Czytelnik od ponad roku, miałem wręcz pewność, że napisze Pan coś o tym, jak nic valser nie rozumie i się Pan nim/nami zajmie. Oczywiście rozumiem też Panów prywatne relacje i pewne panujące tutaj konwenanse. Jednakowoż mi się wydaje, że wszyscy tutaj dobrze rozumieją o co Panu chodziło i na pewno wszyscy chielibyśmy by sprawa miała swój szczęśliwy koniec w niebie. To są piękne słowa, podkreślające wagę sakramentu małżeństwa.

Niemniej ciężko naprawdę wyprowadzić jakieś dalsze wnioski, a już naprawdę trudno mówić cokolwiek sensownego w tej szerokości geograficznej o ewangelizacji, kiedy w tle tego wyznania jest jego forma i tyle szemranych spraw, i ludzi jak to w szołbiznesie bywa (o czym Pan zapewne myślał, pisząc, że swój wiek ma i swoją wiedzę też). Tak stawiając sprawę o czym my mamy tutaj mówić? Możemy się rozpływać nad szczęściem Biebiera i zasięgowymi możliwościami celebrytów w kwestii ewangelizacji, ale również jak Pan, swoje widzieliśmy i zachowawczo idziemy z tą mimo wszystko pogodną informacją dalej, zostawiając łasce Pana Boga kto pójdzie jutro do konfesjonału, a kto do studio tatuażu. Niemniej czekam na jutrzejszą notkę, by lepiej zrozumieć o co Panu chodziło publikując dzisiejszą. Pozdrawiam!
 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 13 lipca 2018 20:58
13 lipca 2018 21:14

Mnie też nie słuchasz. Tak już masz.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 13 lipca 2018 21:20
13 lipca 2018 22:59

Ten film jest sprzed czterech lat, kiedy Bieber miał 19 lat, i z okresu, który on sam opisuje jako zły okres w swoim życiu. Nawet jeśli założymy, że on kłamie, to Ty kłamiesz znacznie bardziej, zwłaszcza że kompletnie nie wiadomo w imię czego.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 13 lipca 2018 21:35
13 lipca 2018 23:01

Powiedz mi Piotrze, Ty masz jeszcze pojęcie, o co walczysz? Chodzi o to, by nam wytłumaczyć, że entertainment industry to kłamstwo? Nie wstyd Ci? Naprawdę?

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @krzysztof-osiejuk
13 lipca 2018 23:10

Wszystko wskazuje na to, że ten tekst już jutro trafi na pudło. Ciekawe czy to świadczy bardziej o mnie, czy o Was?

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 13 lipca 2018 23:15
13 lipca 2018 23:45

Nie, Piotrusiu, nie o to chodzi. Zupełnie nie o to chodzi. Chodzi o coś zupełnie innego. Przykro mi, że znów mój tekst okazał się zbyt trudny. 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 13 lipca 2018 23:53
13 lipca 2018 23:58

Ja nic nie dobudowuję. Tłumaczę Ci tylko, że nie zrozumiałeś. Jak widać, nie Ty jeden. Polecam refleksję nad być może najważniejszym grzechem głównym: gnuśnością.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 14 lipca 2018 00:08
14 lipca 2018 00:25

Właśnie tak, Piorze. jestes intelektualnym leniem. Jedyne co masz w głowie to dać w mordę każdemu, kto Ci stoi na drodze. Ja tę postawę, a zwłaszcza możliwości, podziwiam, jednak, proszę, gdy rozmawiasz ze mną, spróbuj o tym na chwilę zapomnieć. Nie rozmawiasz z idiotą. Ja jestem po drugiej stronie lustra.

zaloguj się by móc komentować

DrWall @krzysztof-osiejuk
14 lipca 2018 01:05

Ano rok łaski jak widać, bo okazuje się, że zostanę ojcem. W moim wieku! Pan sobie to imaginujesz, Panie Osiejuk :-)))? 

zaloguj się by móc komentować

Oneunder @krzysztof-osiejuk
14 lipca 2018 02:07

Hej, a gdzie jest Mniszysko w tej całej sprawie?

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @valser 13 lipca 2018 21:35
14 lipca 2018 06:46

No i co z tego? Ważne, że dzieciaki to przeczytają. Relacje Justina z jego narzeczoną i z Panem Bogiem to są jego relacje, my na to nie mamy wpływu i w sumie g. nas obchodzi, czy są szczere. 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @DrWall 14 lipca 2018 01:05
14 lipca 2018 09:42

Gratuluję Ci z całego serca i życzę byś doczekał dziadostwa, tak jak ja.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @Oneunder 14 lipca 2018 02:07
14 lipca 2018 09:44

Mniszysko nie jest tu kompetentny. Ten tekst nie jest o nawróceniu Justina Biebera.

zaloguj się by móc komentować


Magazynier @krzysztof-osiejuk
14 lipca 2018 16:06

"że ten jego wpis na Instagramie, w tej właśnie chwili, ze łzami wzruszenia, tłumaczą sobie kolejne miliony dzieci na całym świecie, to jest ewangelizacja, jakiej świat nie widział."

Zgadza się. Daj Boże tym dzieciom i temu Justinowi.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @Magazynier 14 lipca 2018 16:06
14 lipca 2018 18:14

Oczywiście. My tu wszystkim życzymy jak najlepiej. No, powiedzmy, prawie wszyscy.

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @ainolatak 13 lipca 2018 20:17
16 lipca 2018 09:10

Credo czyli I believe zaspiewal przepieknie na samym poczatku koncertu w Brzegach Krzysztof Iwaneczko. Wole jego wykonanie od oryginalu (inna sprawa, ze atmosfera wtedy byla szczegolna, bo i nastroj modlitewny i cala orkiestra i chor z ogromnym rozmachem) . To wspolne na koncu wynonanie utworu przez wszystkich juz tak mnie nie urzeklo.

https://youtu.be/nrBVqYEbgZM

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @jestnadzieja 16 lipca 2018 09:10
17 lipca 2018 01:37

Ten Iwaneczko to jest osobny temat. Być może poświęcę mu osobny tekst. Jednak gdy chodzi o mój dzisiejszy przekaz, mamy tu pewien problem. ŚDM nie miały na celu nikogo nawracać. Bieber ma do czyienia głównie z osobami, które tego nawrócenia potrzebują. A ich są dziesiątki milionów. I naprawdę nie ma znaczenia, do którego z 30 tysięcy protestanckich kościołów on należy.

zaloguj się by móc komentować

Grzeralts @krzysztof-osiejuk 17 lipca 2018 01:37
17 lipca 2018 07:22

Bo kto nie przeciw nam, ten z nami.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować