-

krzysztof-osiejuk : To ja

Wesele, czyli o lepkich rękach Dobrej Zmiany

 Kilka notek temu, przy okazji związanej z zupełnie innym tematem, wspomniałem o tym, jak to jeden z moich byłych uczniów zaprosił nas na przedstawienie „Wesela” w reżyserii Jana Klaty do Teatru Starego. Otóż proszę sobie wyobrazić, że z zaproszenia skorzystaliśmy właśnie wczoraj i owa inscenizacja zrobiła na mnie takie wrażenie, że nie jestem w stanie przestać o tym „Weselu” myśleć, ale też nie umiem się powstrzymać przed tym, by o tym, co nas wczoraj spotkało, napisać osobną notkę i podzielić się bardzo szczególnymi refleksjami, dotyczącymi już może nie tyle samego przedstawienia, co polityki i to akurat tej najbardziej bieżącej.

      Proszę sobie zatem wyobrazić, że siedzieliśmy wczoraj w tym teatrze w Krakowie i przez pierwszą godzinę byliśmy tym co widzimy i słyszymy tak poruszeni, że nie dość że nie odezwaliśmy się do siebie słowem, to nawet chyba na siebie nie spojrzeliśmy, tak by choćby na chwilę nie oderwać wzroku od tego, co się działo na scenie. Kostiumy, choreografia, gra aktorów, dynamika oraz intensywność całego przedstawienia, no i wreszcie muzyka, to był poziom, jakiego osobiście, poza być może Góreckim, nie udało mi się tu u nas w Polsce doświadczyć właściwie nigdy. Przyznaję, że gdy chodzi o teatr, to, w odróżnieniu zresztą od mojej żony, mam doświadczenie niemal zerowe, natomiast, owszem, widziałem kilka rzekomo wybitnych polskich filmów, próbowałem czytać kilka podobno arcydzieł współczesnej polskiej literatury, słuchałem naprawdę bardzo dużo muzyki, reklamowanej jako ów wreszcie ostateczny sukces i za każdym razem pozostawałem w niezmiennym przekonaniu, że oto jestem świadkiem kolejnej, dramatycznej wręcz, porażki. Jest jednak jeszcze coś. Otóż wraz z wiekiem wpadłem w stan, gdzie nawet jeśli coś mi się naprawdę podoba, nie jestem w stanie się tego uczepić dłużej niż przez pół godziny. W zeszłym roku wziąłem chwilowy udział tu w Katowicach w Off Festiwalu, by zobaczyć i posłuchać jednego z moich ulubionych zespołó Swans i, mimo że wszystko było dokładnie tak jak trzeba, w pewnym momencie pomyślałem sobie, że to wystarczy i wróciłem do domu. Tak też zresztą było wczoraj, kiedy wybieraliśmy się na tego Klatę. Wiedzieliśmy, że całe przedstawienie będzie trwało ponad trzy godziny, mieliśmy w związku z tym bardzo ściśle określone plany, i w momencie gdy zorientowaliśmy się, że, mając miejsca w drugim rzędzie, będziemy dla mojego ucznia jak na widelcu i nie będziemy w stanie wyjść przed czasem, wpadliśmy w autentyczną panikę. Tymczasem, proszę sobie wyobrazić, że przez te trzy godziny pozostawaliśmy tak wbici w fotele, że gdyby nie mój PESEL, który w pewnym momencie kazał mi się udać do toalety, pewnie bym nawet nie wstał, by rozprostować kości, i pozostał z moją żoną.

     Przejdę teraz do Klaty. Otóż, poza tym jednym „Weselem”, ja z Klaty znam tylko nazwisko i reputację, jaką on się cieszy zarówno tam, jak i tu. Znam jego poglądy i wiem, że on nami zwyczajnie gardzi. Może nie tak jak niektórzy z piszących tutaj, ale, owszem, gardzi mocno. Wiem też jednak, że kiedy Prawo i Sprawiedliwość wygrało wybory i Ministrem Kulltury został Piotr Gliński, jednym z pierwszych zadań, jakie wzięła na siebie Dobra Zmiana było wypieprzenie Klaty z dyrektorowania Teatrowi Staremu i zastąpienie go  przez któregoś z bardziej zaufanych przedstawicieli polskiej kultury, zapewne znajomego ministra Glińskiego. Wiem jednak jeszcze coś. Otóż od czasu gdy Klata stracił stanowisko, dotychczasowy zespół Teatru Starego uległ kompletnej dezintegracji, i to do tego stopnia, że na przykład aktualne przedstawienie „Wesela” to są już dziś praktycznie występy gościnne, a mimo tego, że bilety na kolejne wyprzedają się w piętnascie minut, ostatnie z nich zaplanowane jest już na czerwiec. I to będzie koniec. Co będzie dalej, nie mam pojęcia, bo, jak mówię, do teatru nie chodzę i teatr mnie nie interesuje, ale wiem, że wczoraj właśnie obejrzałem coś absolutnie najlepszego. I proszę mi uwierzyć, że tam, pomijając ten black metal, nie było absolutnie nic, co by w jakikolwiek sposób mogło przebić szyderstwo samego Wyspiańskiego. Owszem, ksiądz grał na gitarze i śpiewał te głupkowate piosenki, które znamy z telewizyjnego programu „Ziarno”, ale poza tym nie działo się nic. Polityki nie było tam więcej, niż u samego Wyspiańskiego, a obok tego, żadnej pedofilii, żadnych szyderstw z Kaczyńskiego, czy z ojca Rydzyka, żadnego wreszcie satanizmu, krótko mówiąc, nic z tego, czego tak się na początku obawialiśmy. Normalny, solidny Wyspiański z ciężką, metalową muzyką. Co ciekawe, nawet nie specjalnie głośną, do tego stopnia, że kiedy oni grali, aktorów można było słyszeć było bez problemu.

      No i teraz może przejdę do polityki, a więc do pierwszej i najważniejszej refleksji, jaka mi towarzyszy od wczoraj. Otóż ja dopiero teraz zrozumiałem, dlaczego tacy ludzie, jak Klata, czy jego aktorzy, nienawidzą PiS-u i całej tej Dobrej Zmiany. To bowiem, na co my czasem, owszem, lubimy sobie od czasu do czasu ponarzekać, ale generalnie widzimy w tym wióry, które muszą na nas lecieć, oni traktują jak najbardziej poważnie i dla nich one stanowią argument absolutnie podstawowy. A kiedy jeszcze słyszą o tym, jak Maciej Pawlicki właśnie przepieprzył ponad 28 baniek przeznaczonych na swój film o Naczelniku na Koniku i teraz gwałtownie szuka kolejnych sześciu, żeby cokolwiek w ogóle powstało, osobiście nie wyobrażam sobie, by oni, stojąc w finałowej scenie „Wesela” z tymi kosami, byli w stanie się skupić na tekście. A mimo to, się skupili. To się nazywa zawodowstwo. I niech to będzie wiadomość dla ministra Glińskiego, a przy okazji może i dla samego Prezesa.

 

Niezmiennie zapraszam do kupowania moich książek, które są dostępne w księgarni pod adresem www.basnjakniedzwiedz.pl i ewentualnie, jeśli ktoś lubi dedykacje, tu na miejscu. Zamówienia proszę składać na toyah@toyah.pl.



tagi: dobra zmiana  jan klata  teatr stary  wesele 

krzysztof-osiejuk
18 marca 2018 10:15
87     2552    5 zaloguj sie by polubić
komentarze:
stanislaw-orda @krzysztof-osiejuk
18 marca 2018 10:35

Na ogól  tak bywa, że na dłuższą metę, zawodowcy wygrywają ze zbietaniną indolentnych amatorów.

zaloguj się by móc komentować

chlor @krzysztof-osiejuk
18 marca 2018 10:37

"Wesele" to była dla mnie jedna z najnudniejszych i płaskich lektur przymusowych. To było dawno, musiałbym poczytać.

zaloguj się by móc komentować

Shork @krzysztof-osiejuk
18 marca 2018 11:01

znam Wesele, znam Wyspiańskiego, na Klatę nie pójdę

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @chlor 18 marca 2018 10:37
18 marca 2018 11:23

"Wesele" St. Wyspińskiego to arcydzieło.

A sfilmowane przez A. Wajdę uważam za jedną z  jego najlepszych  ekranizacji.

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @krzysztof-osiejuk
18 marca 2018 12:20

Nie oglądałam Wesela w reżyserii Klaty i się nie wybieram, nawet jeśli miałby to być świetny spektakl. Natomisat gwoli ścisłości, to akurat rozbicie zespołu spowodował sam Klata w kilka miesięcy po objęciu stanowiska dyrektora Teatru Starego. Przygotował najpierw skandaliczne przedstawienie Do Damaszku, a potem wziął się za Nie - Boską Komedię Krasińskiego, przykrawając ją do swoich chorych wizji. I to już było dla wielu aktorów za nadto. Odeszła wówczas Anna Polony i Jerzy Trela, wcześniej chyba Dymna. Żeby nie było, że podaję jakieś moherowe źródło: Twybrałam informację z tvn24, styczeń, rok 2014 (Klata został dyrektorem w 2013): https://www.tvn24.pl/krakow,50/polony-i-trela-odeszli-ze-starego-teatru-protest-przeciwko-dyrekcji,385350.html

Ponieważ przedstawienie Wesela było jego pożegnaniem, więc bardzo się postarał, żeby pokazać swój kunszt i wzbudzić z jednej strony wyrzuty sumienia, a z drugiej święte oburzenie na krzywdę wybitnego twórcy. Szkoda, że tego kunsztu nie pokazywał w Starym wcześniej, tylko zajmował się prowokacją i profanacją. Bo kto bogatemu zabroni... Przecież trzeba było czekać 2 lata, aż się umowa Klaty skończy, żeby go zdjąć ze stanowiska, nie płacąc mu horrendalnych odszkodowań. Niech spada na drzewo!

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @krzysztof-osiejuk
18 marca 2018 12:34

Swoją drogą ciekawe, jakie to myśli ma przekazywać takie widmo: nagi Stańczyk (Edward Linde-Lubaszenko/Jan Peszek) z dużym pastorałem, chowający się za osamotnionym pniem...? (http://teatralny.pl/recenzje/pomiedzy,1996.html)

Poza, oczywiście, potrzebą starczego ekshibicjonizmu obu dublerów...

zaloguj się by móc komentować

przemsa @krzysztof-osiejuk
18 marca 2018 12:36

Wesele czytałem dawno temu, w teatrze chyba nigdy nie widziałem. Co do samego Klaty, to wydaje mi się, że rację ma p. Jolanta Gancarz, ale nie o tym chcę napisać w komentarzu ani w ogóle do Ciebie à propos tej notki lub w ogóle. Chodzi mi o bardzo ogólną refleksję, że nazbyt często osobom, z którymi nie jest nam po drodze (że się tak oględnie wyrażę) odmawiamy talentu, umiejętności, wiedzy. A to nie tylko duży błąd, ale również nieuczciwość. 

zaloguj się by móc komentować

chlor @stanislaw-orda 18 marca 2018 11:23
18 marca 2018 12:58

Nieustanna kariera Wesela oznacza że ten utwór świetnie służy piętnowaniu wad narodowych. Miał cham modną czapkę i złotą trąbkę, ale wszystko stracił, przepił. Bo to polski cham był. Właściwie w szkole tylko na tą czapkę i trąbkę kładziono nacisk, i na chocholi taniec.

Nie upieram się przy tym, bo mało pamiętam.

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @jolanta-gancarz 18 marca 2018 12:20
18 marca 2018 13:23

Korekta: Nie - Boską, wprawdzie za dyrekcji Klaty, reżyserował jednak znany z wrszawskiej Klątwy Olivier Frljić. Przedstawienie nie doszło do skutku z powodu wycofania się kolejnych aktorów.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @stanislaw-orda 18 marca 2018 10:35
18 marca 2018 14:06

Ja się obawiam, że tu nie jest problemem brak zawodowców, ale polityczne zaangażowanie, które niszczy sztukę. Zwróć uwagę co sie stało z Młynarskim choćby, w momencie, gdy przestał opisywać świat, a zaczął komentować doraźną politykę.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @chlor 18 marca 2018 10:37
18 marca 2018 14:07

Dziękuję za cenny komentarz. Teraz czekam na dyskusje na temat rankingu najbardziej nudnych lektur szkolnych.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @Shork 18 marca 2018 11:01
18 marca 2018 14:08

Nie mogę się doczekać aż napiszesz, na co pójdziesz.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @stanislaw-orda 18 marca 2018 11:23
18 marca 2018 14:12

Ja tego nigdy nie czytałem, natomiast wczoraj nie mogłem uwierzyć, jak wiele zdań z "Wesela" weszło do języka potocznego. No i przypomniałem sobie Grechutę. Co za tekst! Co za tekst!

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @jolanta-gancarz 18 marca 2018 12:20
18 marca 2018 14:20

Ja z kolei nie oglądałem "Do Damaszku" i "Nie-Boską" natomiast wiem, że przeciwko temu pierwszemu bardzo protestował Witold Gadowski. Co do reszty, Anna Dymna gra w "Weselu", więc chyba jednak trzyma z Klatą, a Polony i Trela to tylko dwie osoby.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @jolanta-gancarz 18 marca 2018 12:34
18 marca 2018 14:22

Widmo to widmo. Jednemu mojemu kumplowi przyśniło sie, że wyjrzał przez okno na podwórko, a tam stał Jan Paweł II i grał na kontrabasie. Do dziś nie ustalililiśmy, co to mogło oznaczać.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @przemsa 18 marca 2018 12:36
18 marca 2018 14:23

Rację ma w jakim sensie? Że dobrze się stało, że Glinski go wypieprzył? Czy że "Do Damaszku" to syf, a nie sztuka?

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @chlor 18 marca 2018 12:58
18 marca 2018 14:25

Ciekawa jest ta logika: "Nieustanna kariera Wesela oznacza, że ten utwór świetnie służy pietnowaniu wad narodowych". CBDO.

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @jolanta-gancarz 18 marca 2018 12:20
18 marca 2018 14:26

Dymna nigdy ze Starego nie odeszla chyba.

Natomiast z cala reszta jest dokladnie tak, jak piszesz. To miala byc z pewnoscia jakas demonstracja kunsztu "pokrzywdzonego wielkiego tworcy". Chyba po to, zeby pokazac ze iszolomstwo sie mylilo.

Mam w Krakowie kolezanke- bywalczynie teatrow. Jak ktos jest bywalcem, to uodparnia sie na wiele przegiec. I ona w zeszlym roku (bylysmy na goscinnym wystepie warszawskiego teatru Ateneum  w Slowackim) mowi tak: jaka to ulga zobaczyc "normalny teatr" po tym co ostatnio ogladalam w Starym. Tam wszystko polegalo na odwracaniu znaczen, szarganiu tradycji, i ogolnym dyskomforcie fizycznym i psychicznym widza.

Nie pamietam o jakich spektaklach mowila, ale bylo to za rzadow Klaty.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @jolanta-gancarz 18 marca 2018 13:23
18 marca 2018 14:27

No proszę. Najpierw Dymna, teraz Nie-Boska, której nie było. Robi się coraz ciekawiej.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @jestnadzieja 18 marca 2018 14:26
18 marca 2018 14:31

Na szczęście mamy teraz 100-lecie odzyskania niepodległości i minister Gliński z pewnością postara się, by nie doszło do "odwracania znaczeń, szargania tradycji i ogólnego dyskomfortu fizycznego i psychicznego widza".

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @krzysztof-osiejuk 18 marca 2018 14:12
18 marca 2018 14:40

Ja Wesele zawsze lubilam, w ramach "przerabiania" w szkole piszczano nam fragmenty Wajdy.

A w Grechucie zakochana bylam odkad pamietam czyli od poznego dziecinstwa. Ten fragment z Wesela spiewa genialnie.

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @krzysztof-osiejuk 18 marca 2018 14:20
18 marca 2018 14:43

To nie bylo calkiem tak. Do ogolnej dosc mocnej krytyki widzow Gadowski sie po prostu podpial i zrobili z tego sprawe polityczna.

zaloguj się by móc komentować

valser @krzysztof-osiejuk 18 marca 2018 14:07
18 marca 2018 14:50

Tu nie chodzi przeciez o zadna nude, plaska narracje czy brak walorow artystycznych. Wesele to byla i chyba jest do dzis lektura szkolna obowiazkowa. Byla pociskana za komuny, a to oznacza, ze czerwonym to wszystko pasowalo do koncepcji lansowanych. Wniosek prosty i oczywisty, ze jak sie chce miec w glowie co innego niz zaplanowali czerwoni towarzysze, to trzeba sobie Wesele odpuscic.

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @krzysztof-osiejuk
18 marca 2018 14:57

To ze Glinski na samym poczatku swojej pracy zdjal Klate, wyglada mi tylko na maly gest pod publiczke, nic wiecej. 

 Jak widzimy, wszedzie w kulturze jest po staremu, tak jak bylo.

A tu dwa artykuly zwiazane z z tym niedoszlym spektaklem "Nie-Boskiej komedii"

http://www.dziennikpolski24.pl/artykul/3289810,anna-polony-zegna-stary-teatr-ma-dosc-stylu-nowej-dyrekcji,id,t.html

http://www.dziennikpolski24.pl/artykul/3293198,dlugi-marsz-jana-klaty,id,t.html

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @jestnadzieja 18 marca 2018 14:43
18 marca 2018 15:05

A czego dotyczyły te protesty? Kogo tam obrażono?

zaloguj się by móc komentować

jasiekZusa @krzysztof-osiejuk
18 marca 2018 15:06

Musi Klata jest bardzo dobrym reżyserem.

Ale czy musi, dyrektorem teatru, być najlepszy reżyser pracujacy w tym teatrze?

A może Klata powinien zostać ministrem kultury?(żartuję)

Gliński i Gowin, najsłapsze ogniwa rządu. Dlaczego tam jeszcze są?

 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 18 marca 2018 14:50
18 marca 2018 15:07

"W pustyni i w puszczy" też? 

zaloguj się by móc komentować

przemsa @krzysztof-osiejuk 18 marca 2018 14:23
18 marca 2018 15:11

Rację w tym sensie, że i owszem były powody, by go z dyrektorowania Teatrem Starym zwolnić.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @przemsa 18 marca 2018 15:11
18 marca 2018 15:55

Mozliwe. Oczywiście pod warunkiem że zapomnimy o tym, że powody zwolnienia są nieodłącznie związane z powodami zatrudnienia następcy.

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @krzysztof-osiejuk 18 marca 2018 14:22
18 marca 2018 16:19

Żarty, żartami, ale ja może przypomnę, że w Weselu Wyspiańskiego (nie Klaty!) widma odgrywają ważną rolę, co sam autor podkreślał w rozbudowanych didaskaliach, dotyczacych także scenografii i kostiumów (był przecież także malarzem). Jeśli więc Klacie w pijanym widzie ukazał się jakiś golas, podobny do obleśnego zgreda Peszka/Lubaszenki, to nie znaczy, że ma swój sen w cudzą postać sceniczną zamieniać. Zwłaszcza tak charakterystyczną i ważną znaczeniowo jak Stańczyk. Nie mówiąc o watpliwych walorach estetycznych tego zabiegu.

zaloguj się by móc komentować

valser @krzysztof-osiejuk 18 marca 2018 15:07
18 marca 2018 16:20

No wlasnie... ja rozumiem sentymenty, tzw. wartosci i "ksztaltowanie wlasciwych postaw patriotycznych", ale mimo wszystko zaryzykuje. Razem z "Wieza Spadochronowa" tow. Golby, Tadeuszem Kosciuszko jako patronem pierwszej dywizji i gen. Walterem - najdzielniejszym z dzielnych.

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @krzysztof-osiejuk 18 marca 2018 14:20
18 marca 2018 16:34

Czy trzyma, czy tylko na chlebuś z masełkiem zarabia - nie wiem. Polony i Trela to najwybitniejsi aktorzy Starego, legendarni, jak się teraz mówi, choć już wiekowi. Ich odejście było bardzo wymowne. Nie wiem co ma do tego Gadowski? Zresztą to był chyba akurat Markowski. Stanisław.

Skandal, związany z przygotowywaną za wiedzą i zgodą Klaty (w końcu to dyrektor odpowiada za dobór repertuaru i daje kasę na spektakle) autorską wersją Nie - Boskiej Komedii był tak wielki, że po odejściu aktorów próby zawieszono, a Frljić pojechał do Warszawy, przygotowywać Klątwę. Nie wiem czemu tak się uwzięli na biednego Wyspiańskiego, którego dramaty są tak nowoczesne i wizjonerskie, że babranie się w nich takich reżyserów - obrazoburców to czysta profanacja.

Jest takie powiedzenie (nie chce mi się sprawdzać czyje): antykonwenans nie jest jeszcze wyzwoleniem z konwenansu. I to najlepiej podsumowuje dorobek takich Klatów i Frljićów.

A tu masz jeszcze inne dzieło wybitnego reżysera, czyli Król Lear jako papież: http://teatralny.pl/recenzje/klatka-z-pleksi,863.html

Nawet do Pekinu z tym pojechał.

 

zaloguj się by móc komentować

Draniu @krzysztof-osiejuk
18 marca 2018 16:38

Teatr Narodowy, a  takim jest Teatr Stary .. Nie powinien służyć do eksperymentów  szkodnika jakim jest Klata.. 

Chce tworzyć swój teatr ... Teatr Klaty , to niech sobie założy i wystawia za własne pieniądze swoje wizje.. 

Klata , nie jest słoniem , on jest troglodyta  .ktory wszedł w skład porcelany..

A Teatr Narodowy , ma być klasyczny ,ktoś powie ,że to jest nudne , że to trąci muzeum.. Tak ,tak ma być i już.. A na wątpliwe eksperymenty teatralne jest gdzie indziej miejsce ,ale nie w Teatrze Narodowym

Standardy,klasyka ma swoje granice interpretacyjne.. 

A ten troglodyta je przekracza w sposób chamski.

Nie lubię Glinskiego, ale ta decyzja o zmianie dyrekcji była bardzo słuszna..

 

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @jestnadzieja 18 marca 2018 14:26
18 marca 2018 16:41

Masz rację. Wycofała się (jak wielu innych) z udziału w spektaklu Nie - Boskiej: Z prób do "Nie- Boskiej komedii" zrezygnowało siedmiu wybitnych aktorów: Bolesław Brzozowski, Anna Dymna, Mieczysław Grąbka, Tadeusz Huk, Ryszard Łukowski, Jacek Romanowski i Krzysztof Zawadzki. Słynni aktorzy Starego Teatru, biorący udział w głośnej inscenizacji z 1965 r., wyrazili oburzenie przebiegiem prób do współczesnej wersji "Nie-Boskiej komedii" i oskarżeniem Konrada Swinarskiego o antysemityzm.

Cytat stąd (listopad 2013 r., tuż po mianowniu Klaty na dyr. Teatru Starego): http://naszemiasto.pl/artykul/eskalacja-wojny-o-narodowy-teatr-stary-zadanie-dymisji,4512564,art,t,id,tm.html

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @jestnadzieja 18 marca 2018 14:57
18 marca 2018 16:48

No, ale właśnie w tym rzecz, że nikt Klaty nie zdjął, tylko poczekano, aż mu się kadencja skończy w 2017 r. Gliński, mimo protestów, nie reagował w sprawie wymiany dyrektora, tłumacząc się kosztownymi klauzurami w umowie pana reżysera - dyrektora. Miał więc Klata czas, żeby się postarać odejść z hukiem, tj. z Weselem;-)). Niech będzie, że super profesjonalnym. Bo chyba nie do końca wiernym oryginałowi, jak wynika z linkowanej w moim pierwszym komentarzu recenzji. I nie tylko o te zgredy - golasy tu chodzi...

zaloguj się by móc komentować

przemsa @krzysztof-osiejuk 18 marca 2018 15:55
18 marca 2018 16:51

 

Moim zdaniem powodwy zwonienia są jednak w pierwszej kolejności związane z doborem repertuaru za jego dyrektorowania. 

 

 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @jolanta-gancarz 18 marca 2018 16:19
18 marca 2018 16:52

Ciężko mi z Tobą dyskutować, choćby przez to, że dla mnie "oblęśny zgred Lubaszenko" to nie jest kategoria estetyczna.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 18 marca 2018 16:20
18 marca 2018 16:55

To ja się z Tobą zasadniczo nie zgadzam. Moim zdaniem, władze komunistyczne znacznie lepiej dbały o naszą świadomość patriotyczną niż obecne.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @przemsa 18 marca 2018 16:51
18 marca 2018 16:59

Słusznie, tylko pod warunkiem, że zapomnimy o tym, że powody zwolnienia są zawsze ściśle związane z powodami powołania następcy.

zaloguj się by móc komentować

przemsa @krzysztof-osiejuk 18 marca 2018 16:59
18 marca 2018 17:05

Skoro zawsze, to po co o tym wspominać?

 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @jolanta-gancarz 18 marca 2018 16:34
18 marca 2018 17:08

Polony akurat nigdy mi się nie podobała. No ale nawet jeśli założymy, że się co do niej mylę, to trudno mi uwierzyć, że ona była lepsza od aktorów, którzy grali wczoraj u Klaty.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @jolanta-gancarz 18 marca 2018 16:19
18 marca 2018 17:10

No więc sprawdziłem wspomniane przez Ciebie didaskalia, a tam... pusto. Nic na temat tego, jak Stańczyk ma wyglądać.

zaloguj się by móc komentować

przemsa @krzysztof-osiejuk 18 marca 2018 17:10
18 marca 2018 17:16

Jak ma wyglądać Stańczyk wiemy - tak mi się przynajmniej wydaje - z obrazu Matejki.

zaloguj się by móc komentować


krzysztof-osiejuk @Draniu 18 marca 2018 16:38
18 marca 2018 17:34

O jakiej zmianie dyrekcji mówisz?  Klaty na kogo?

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @jolanta-gancarz 18 marca 2018 16:41
18 marca 2018 17:41

To jest naprawdę niesamowite, że wycofali się wyłącznie wybitni aktorzy, a ci słabsi zostali. 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @jolanta-gancarz 18 marca 2018 16:48
18 marca 2018 17:46

Z mojej recenzji tez wynika, ze nie do końca. Tyle że ja nie uważam,  że jeśli inscenizacja nie jest do końca wierna oryginałowi,  to świadczy przeciwko niej. Swoją drogą,  mam nadzieje ze wiesz, że Stańczyk tak naprawdę goły nie jest.

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @krzysztof-osiejuk 18 marca 2018 17:10
18 marca 2018 17:55

A przeczytałeś opis "miejsca akcji (dekoracje)" przy pierwszym akcie? Zajmuje 2 strony. I jest to opis realistycznego dworku - chaty z wyraźną adnotacją, że rzecz dzieje się w 1900 r. Na ścianach wiszą święte obrazy, z Matką Bożą Ostrobramską i Częstochowską. Oraz reprodukcje matejkowskiego Wernyhory i Racławic. Zjawy są postaciami z tych obrazów. Stańczyk był postacią historyczną, utrwaloną w charakterystyczny sposób przez Matejkę (zresztą sam Stańczyk mówi do poety o błazeńskiej szacie). Nie widzę tu miejsca na goliznę. Choć to akurat szczegół. Moje komentarze miały raczej pokazać, że Klata nie tylko nikogo w czasie swojego dyrektorowania nie zjednoczył (chyba, że pozwolił uzewnętrznić sympatie polityczne takiej Segdzie, wrzeszczącej przeciw życiu m. in. na czarnym marszu), a wręcz podzielil i to od początku. No i nikt go nie pozbawił stanowiska, tylko mu się kadencja skończyła. W połowie zeszłego roku. I jak widać nowa dyrekcja nie przeszkadza w pokazywaniu tego pożegnalnego dzieła. Co do Wesela w jego reżyserii, wierzę, że mogło Ci się podobać (choćby ze względu na muzykę, jakiej ja akurat nie cierpię), ale czy było to Wesele Wyspiańskiego, czy Klaty, to już sam musisz osądzić.Tylko, jak słusznie napisał Draniu, Teatr Narodowy nie jest od eksperymentów. A o tych dość wątpliwych eksperymentach (oprócz zramolałych golasów, metalowego zespołu Furia, jest też Panna Młoda w zaawansowanej ciąży i kilka innych), można dowiedzieć się z  linkowanej recenzji. Jak najbardziej życzliwej dla reżysera. Klata nie jest żadną ofiarą, tylko zwykłym prowokatorem. Może profesjonalnym, ale to tym gorzej.

Natomiast nie kwestionuję Twojego zachwytu dla przedstawienia. De gustibus...

 

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @krzysztof-osiejuk 18 marca 2018 17:46
18 marca 2018 18:01

Wg linkowanej recenzji jest. Tylko chowa się za drzewem. No i jeszcze ten wielki pastorał.

Ale nie będę wchodzić w szczegóły, bo spektaklu nie widziałam. Mnie zdenerwowało, że robisz z Klaty ofiarę DZ, co nie jest prawdą. I nie ma wpływu na moją ocenę (jak najgorszą) Glińskiego.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @jolanta-gancarz 18 marca 2018 17:55
18 marca 2018 18:30

Nie. Nie ze względu na muzykę. Aż takim durniem nie jestem, by ze względu na muzykę wrzucać tu notkę o tym, że "Wesele" Klaty jest świetne. Przeceniasz mnie.

 

zaloguj się by móc komentować

valser @krzysztof-osiejuk 18 marca 2018 16:55
18 marca 2018 18:50

Ja nie widze zadnych roznic. Wladze w Polsce to patologia reprezentacji kogokolwiek. A wystarczy przeciez zadbac o interes, ktory rozmiarowo bylby wiekszy niz jednostkowy kramik, a swiadomosc sama sie pojawi, ale to bedzie swiadomosc interesu, a nie swiadomosc porzadanych postaw. Wezmy na ten przyklad nowelke "Latarnik". Dla mnie wymowa jest taka - przeczytasz Pana Tadeusza to spieprzysz najprostrze sprawy i stracisz robote. Cala reszta to pierdy o "tesknotach". Do dzis ten  set up sie nie zmienil. Wladza nie prezentuje troski o intetes tylko troszczy sie o wlasciwe postawy. Banalnie sie powtorze - szkoda mi na to czasu. 

A co do teatru, Klaty, artystycznych wrazen, itp... to Europa po calosci plus Stany wysiadaja przy pekinskiej scenie. Bo Tutaj Latajacego Holendra wystawia w jakiejs atrapie, gdzie morskie fale beda namalowane albo wyciete z papieru. W Pekinie bedzie pelnowymiarowy statek plynal we wodzie na scenie. 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @jolanta-gancarz 18 marca 2018 18:01
18 marca 2018 18:51

Nie jest i nie chowa się za drzewem.

zaloguj się by móc komentować

Draniu @krzysztof-osiejuk
18 marca 2018 18:52

Ciężko twój wpis określić mianem recenzji.. To jest opis wrażenia Twojego jakim była wizyta w Teatrze do którego bardzo rzadko chodzisz.. Tak to odebrałem..

Wracajac do Klaty , każda wymiana tego człowieka , na kogoś innego jest słuszna decyzja ..Rowniez błędem by był przedłużanie z nim umowy...

Wracając do spektaklu,zastosuje pewne porównanie.. Czy np. W konkursie  chopinowskim dopuszcza się rockowe interpretacje utworow Chopina.. No nie dopuszcza się..

A Teatr Narodowy , winien być takim miejscem gdzie się również szanuje klasyków, żeby później taka efekciarska gimbaza miała skalę porównawcza i odrozniała klasykę od luźnej interpretacji tej klasyki..

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @krzysztof-osiejuk 18 marca 2018 18:51
18 marca 2018 19:07

Ubrali go ze względu na zimę? Bo recenzja Olgi Katafiasz jest z 31 maja 2017 r. (premiera?)

Dobra. Koniec żartów. Pas. Wracam do rodziny.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @Draniu 18 marca 2018 18:52
18 marca 2018 19:42

To prawda. Nie dopuszcza się. I dlatego tam się można wyłącznie porzygać z nudów.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 18 marca 2018 14:50
18 marca 2018 22:07

Komuniści to nawet Jezusa Chrystusa chcieli sobie podpiąć.

Ale czy to jest winą Chrystusa (albo "Wesela")?

zaloguj się by móc komentować

valser @stanislaw-orda 18 marca 2018 22:07
18 marca 2018 22:55

Nie no, przepraszam Cie bardzo. To Ty dzisiaj wplotles watki polityczne do jakby nie bylo "artystycznego eventu", jakim jest spektakl teatralny. Dlatego i za to Klate trzeba sobie odpuscic. Za numer taki jak Klata odwalil swego czasu, w sumie tylko po to, zeby zyskac troche na sprzedazy biletow i zeby siebie polansowac, to zdrowe srodowisko, ktore reprezentuje jakis kunszt powinno go pozrec na surowo. Ta sa bowiem zagrywy na poziomie agitatorow politycznych z lat piecdziesiatych. Klata niestety dalej bedzie funkcjonowal, a to znaczy, ze to jest wszystko teatr w skali en masse, ktorego mimochodem wszyscy jestesmy widzami i aktorami.

zacytuje z komentarza... "A Teatr Narodowy , winien być takim miejscem gdzie..."

robi sie jakosc na takim poziomie i z takim rozmachem, ze wszystkim opadaja koparyi nie trzeba do tego polityki, zeby bylo glosno. Nie wiem co tam Klata metalowego zapodal w "Weselu" i ostatecznie nie ma to wielkiego znaczenia, bo to i tak jest sztuka za budzetowe przewalone pieniadze, czyli zrobiona "na sztuke". Hanuszkiewicza nie przebije, ktory w Balladynie, w 1974 roku zrobil "product placement" i aktorzy jezdzili po scenie na motorkach Hondy. Wtedy Honda dopiero wchodzila z technologia na rynek i miala marke taka jak "chinska tandeta".

A teraz... to co w Teatrze Starym w Krakowie funkcjonuje jako "duza scena", to sa jakies zarty i nawet bytomski BCK ma lepsza infrastrukture, mimo ze nadaje sie juz tylko do remontu. Zaplecze techniczne nie jest w stanie wyprodukowac nic co mogloby byc firmowane etykieta "narodowy". Klata w tym kontekscie poszedl kiedys po malo sprytny pomysl zrobic troche szumu ze skandalem w tle, zeby sprzedac troche biletow, przebic sie z nazwiskiem do mediow i to tyle. Calosc to jest typowa, norodowo-ociezalo-postboszewicka tragedia, ktora nie jest w stanie nic sensownego wykrzesac, co byloby samo w sobie wartoscia warta obejrzenia i polozenia na blat stowki za bilet i mogloby konkurowac z innymi komercyjnymi przedsiewzieciami.

Teatr wspolczesny generalnie wszedzie to jest hochsztaplerka i okultyzm. Tu gdzie mieszkam, w St.Gallen - w teatrze (budynku) graja musicale (wlasciwie zawsze i wszystko jest wysprzedane), opery - klasyka cieszy sie niezmiennie popularnoscia i jest co ogladac i posluchac, sztuki teatralne - ktore nawet w przypadkach grania tzw.klasyki, sa czesto zdejmowane przed czasem z afisza, bo nikt nie da 3 dychy za bilet, albo scenografia jest tak "ascetyczna", zeby nie dokladac do interesu.

Nie sadzisz Toyah, ze podobalo Ci sie, bo zabraklo skali porownawczej?

zaloguj się by móc komentować

valser @valser 18 marca 2018 22:55
18 marca 2018 22:55

w sumie to do Tayaha pisalem.

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @valser 18 marca 2018 22:55
18 marca 2018 23:02

Ze nie do mnie, to zorientowałem się juz  po pierwszym zdaniu

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @krzysztof-osiejuk 18 marca 2018 14:22
18 marca 2018 23:16

"Do dziś nie ustalililiśmy, co to mogło oznaczać."

Że JPII zapodał rytm i melodię naszych czasów. Kontrabas do genialny instrument. Dwa w jednym.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 18 marca 2018 22:55
18 marca 2018 23:20

Nie. Nie sądzę. I bardzo się dziwie, że chcesz ze mną dyskutować na temat czegoś, z czego nie miałeś okazji obejrzeć ani minuty. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @krzysztof-osiejuk
18 marca 2018 23:25

Mój plus, zwłaszcza za pointę:

"stojąc w finałowej scenie „Wesela” z tymi kosami, byli w stanie się skupić na tekście. A mimo to, się skupili. To się nazywa zawodowstwo. I niech to będzie wiadomość dla ministra Glińskiego, a przy okazji może i dla samego Prezesa."

Tylko co oni tam w końcówce mówią, bo w orginale jest kwestia Jaśka i Chochoła: "Jasiek: Hej, hej, bracia, chyćcie koni! chyćcie broni, chyćcie broni‼ Czeka was WAWELSKI DWÓR‼‼!

Chchoł: Ostał ci sie ino sznur. Miałeś, chamie, złoty róg"

Zresztą jedno i drugie może kojarzyć się z tą kosą. Bo kosa może być zamiennikiem sznura w pewnych, proszę ja ciebie, wypadkach. W takim razie rzekłbym, że również i ta kosa to dedykacja dla ministra Glińskiego, pod którą chyba raczej jednak bym się podpisał.  

zaloguj się by móc komentować

valser @krzysztof-osiejuk 18 marca 2018 23:20
18 marca 2018 23:34

Teatr Strary w Krakowie i "duza scena" to jest tak jakby dyskutowac poziom hokeja na lodzie w Polonii Bytom. Chlopaki sie staraj i maja dobrego trenera. Jednak wyzej wala nie podskocza. Infrastruktura i bryndza w dyscyplinie jest od lat i na to sklada sie tyle czynnikow, ze dlugo wymieniac. Nie ma to zadnego staru do tego co zobaczylem i przezylem na wlasne oczy w Szwecji, w HC Linköping. Naprawde nie musze ogladac kazdego meczu i kazdego spektaklu, zeby wiedziec jaki jest potencjal Klaty i Teatru Starego. Ale nie w tym rzecz. Tu przeciez chodzi o polityke, co sam zreszta napisales.

Czy sztuke bedzie robil Klata, czy brat ministra Glinskiego? Outcome jest mniej wiedzej taki sam - bryndza polana nieswiezym sosem. Albo to bedzie sos narodowo patriotyczny, albo nowoczesny. Co kto lubi. Ja wiem, ze jednemu smakuje carbonara, a drugiemu Bolognese, ale to jest tylko makaron.

Ty natomiast skatowales sie Klata i jedyny chyba plus w tym wszystkim jest taki, ze nie musiales bulic za bilety.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @Magazynier 18 marca 2018 23:25
18 marca 2018 23:35

Tu akurat w ostatniej scenie nie ma ani Chochoła, ani tańca. Jest tylko Jasiek, który mówi kwestię Chochoła w pierwszej osobie: "Miałem złoty róg... został mi się jeno sznur".

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 18 marca 2018 23:34
19 marca 2018 00:50

Masz rację. Potwierdzam. Nie musisz oglądać każdego meczu, by wiedzieć, że spektakl Klaty jest do dupy. Podobnie jak ja nie muszę wysłuchać każdej piosenki zespołu Banda i Wanda, żeby wiedziec, że bredzisz. Ty oczywiście nie rozumiesz, że to co piszesz jest kompletnie poniżej wszelkiego poziomu? Nawet jeśli założyć, że masz taki styl, by się za wszelką cenę przekomarzać.

zaloguj się by móc komentować

valser @krzysztof-osiejuk 19 marca 2018 00:50
19 marca 2018 06:46

HAHA. No tak, zapomnialem. Dzis Klata i jego artysci trzymajo poziom. I dzieki temu jeszcze idzie na polityczne przesilenie. Ja chcialem powiedziec tylko, ze niewazne kim jest Klata i jego teatralna trupa, a wazne jest to jak ich traktujesz. Jesli bilety na Klate sprzedaja sie w 15 minut, to znaczy, ze publika ze zwyklego robala robi skarabeusza. I to jest w tym wszystkim straszne. No, ale kazdy ma wolna wole i wybiera sobie duchowy pokarm stosownie do potrzeb.

zaloguj się by móc komentować

Draniu @krzysztof-osiejuk
19 marca 2018 08:09

Dramat Wyspanskiego to jest partytura oparta na formie , w tym wypadku jest to wiersz .. W wierszu trzeba odczytać akcenty, a później przełożyć to na myśl.. A wiec jest to w początkowej fazie  praca nad utrzymaniem formy, a później interpretacji. Trzeba nauczyć się rozczytywac nuty..  

Klata nie dość ,że nie robi tego to dodaje swoje nuty ,generalnie wszytko przemeblowuje.. No i zatupuje roznym wygibasami.. 

Zachodzi pytanie ..Czy taki spektak ma cos wspolnego z utworem Wyspanskiego , czy powinno sie tak orac klasyke w Tearze Narodowym, którego głównym zadaniem jest pilnowanie aby utwory tam wystawiane były jak najbliższe pierwotnej wersji danego przedstawienia.. ?

Najprościej jest oddalać się od autora stosując swoje wizje..Najtrudniej jest przybliżać się do autora ..

Tak ,archaizmy są dla przeciętnego widza nudne, on nie chce wglębiac sie w formalizmy klasyki..

A czy niektórzy blogerzy nie stosują tzw wielopoziomowosci w swoich wpisach , gdzie czytelnik musi się starannie wczytywac.. I tzw jedno czytanie nie wystarcza, gdzie trzeba pewne wątki przemyśleć ,a i zajrzeć do materiałów źródłowych..

Klata to jest showman on powinien wystawiać w Las Vegas.. To co robi z klasyka to nie ma nic wspólnego ze sztuką..To jest w czystej postaci show .. Głośno i z przytupem, żeby widza wbiło w fotel.. Efekciarstwo.. 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 19 marca 2018 06:46
19 marca 2018 10:01

Ja w ogóle nie rozumiem, co Cię tak bardzo podnieca? Poszedłem na przedstawienie. Przedstawienie, wbrew moim wcześniejszym obawom, bardzo mi się podobało i napisałem o tym tekst. Na to przychodzisz Ty i mówisz, że Ty wprawdzie nie widziałeś z niego ani sekundy, ale nie musisz chodzić na wszystkie mecze hokeja, żeby wiedzieć, że ono z całą pewnością było do dupy. No a jeśli ja tego nie widzę, to Twoim zdaniem, moje duchowe potrzeby zaspokaja zwykłe gówno. Jakby tego było mało, próbujesz tej argumentacji nadać jakąś logikę. Powiedz mi Piotrek, jak ja Cie mam traktować poważnie?

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @Draniu 19 marca 2018 08:09
19 marca 2018 10:03

Rozumiem, że Ty, w odróżnieniu od Valsera, przedstawienie Klaty obejrzałeś.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @krzysztof-osiejuk 18 marca 2018 23:35
19 marca 2018 10:20

Nie. Jednak nie pasuje. Gliński nigdy nie miał złotego rogu. Zawsze tylko sznurek. 

zaloguj się by móc komentować

valser @krzysztof-osiejuk 19 marca 2018 10:01
19 marca 2018 10:48

Chyba Ci umknelo, ze Klata jest wszystkim, tylko nie jest artysta. Facet, ktory robi przedstawienia i wywiadach sztukuje odniesienia do bierzacej polityki i posuniec kadrowych w swoich wywiadach, nie jest zadnym artysta, tylko macherem od propagandy, a jego produkcje sa tylko pretekstem do podjecia kasy. On nie zna innej rzeczywistosci niz polityka i bez tego nie jest w stanie funkcjonowac. Sugeruje, ze bez niego teatr Stary zaliczy jakas katastrofe? Niby jaka? Dalej beda dostawac pieniadze z budzetu i tylko odciecie od kroplowki moze spowodowac, ze ta instytucja zniknie. Teatr Stary, podobnie jak wszystkie instytucje panstwoej kultury to jest trup, w ktorego zyly wladza pompuje krew. Efektem sa zombie produkcje, tak jak ten klacasty Wyspianski. Nie moga tego i tak grac w nieskonczonosc, bo sie przeje i w koncu ludzie przestana przychodzic.

Poza tym, Klata to ignorant, oszust i pieknoduch. On w jednym z wywiadow przytoczyl cytat z Göthego - ze "czyniac zlo, czyni dobro". Ja nie wiem czy Göthe to rzeczywiscie powiedzial, ale z cala pewnoscia powiedzial to lub powtorzyl Nietzsche, al lecialo to tak - "jestem ta czescia sily, ktora wiecznego zla pragnac, wieczne dobro czyni". Jak wiemy, Fredek skonczyl w domu wariatow, a cytowanie go i branie na powaznie, przynajmniej dla mnie, to jest dolaczenie do grona pensjonariuszy tegoz domu.

Ty na to wszystko mowisz, ze tobie sie podoba produkcja Klaty, a jak nie widziales to sie nie wypowiadaj. Rzeczywiscie - nie mialem szans ogladnac, dlatego sie produkuje.

https://www.youtube.com/watch?v=tYF3jCo9U_8

zaloguj się by móc komentować

valser @krzysztof-osiejuk
19 marca 2018 11:23

Jedna ogolna uwaga do przemyslenia w kontekscie Wyspianskiego i Klaty.

Czym jest wesele, jako takie? Wesele to manifestacja radosci, milosci, przygody, nadziei i zwiazanej z nia wspolnej przyszlosci, kontynuacji. Definitywnie pozytywna sytuacja. Jest panna mloda, druhny, wesola muzyka, jest alkohol.

Jak daleko obydwaj panowie odeszli od tego czym wesele jest? Zrobili z tego pretekst do manifestacji postaw patologicznych, moralizowania, swoich plaskich opinii i aluzji, poza ktorymi jest tylko fundamentalna pustka? Wyspianski wykoslawil, a Klata spatologizowal. Na to wszystko Toyah mowi, ze mu sie to podoba.

Ja odpadam. Swiadomie nie biore w tym udzialu i szansa, ze sie myle i ze cos trace jest bliska zero.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 19 marca 2018 10:48
19 marca 2018 12:11

Ty słyszałeś może o O.J. Simpsonie?  On był podobno wybitnym graczem amerykańskiego futbolu. Ja się ani na tym nie znam, ani nawet nigdy go nie widziałem jak gra, ale w te jego wybitnie talenty nie wierzę. Po tym co o nim czytałem, jestem przekonany, że on grał do dupy. W ogóle cały ten sport śmierdzi mi wyjątkowo.  I nie mowie tylko o dopingu, ale w ogóle to jest moim zdaniem wyjątkowo podłe żerowanie na ludzkich emocjach.

 

 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 19 marca 2018 11:23
19 marca 2018 12:13

Nic nie poradzimy. Ja po prostu bardzo lubię Elvisa Presleya.

zaloguj się by móc komentować

jestnadzieja @valser 19 marca 2018 10:48
19 marca 2018 12:27

To jest lepsze:)) Normalnie, tak mnie wzruszyli, ze plakac mi sie chce

https://www.youtube.com/watch?v=WArfEt0T2Gk

Oni najpierw slozy wylewali, ze publika jakas taka zasciankowa w tym strasznym Krakowku i krytykuje ich wytwory, dopiero potem straszny PiS do wladzy doszedl, i mozna bylo robic demonstracje polityczne po spektaklach

https://www.youtube.com/watch?v=uG8nqCbwrSk

zaloguj się by móc komentować

valser @krzysztof-osiejuk 19 marca 2018 12:11
19 marca 2018 12:30

Kazdy ma jakies przekonania. Twoje akurat sa malo przekonujace. Roznica miedzy wymienionym sportem i Starym Teatrem jest jednak taka, ze ludzie placa na to sportowe zerowisko z wlasnej kasy, a Klate ludzie skladaja sie w podatkach, ktore on dostaje w formie dotacji i budzetowej pensji. To robi roznice.

Biznes jest OK.

zaloguj się by móc komentować

valser @jestnadzieja 19 marca 2018 12:27
19 marca 2018 12:41

Klate ktos, kiedys w teatrze Starym zamontowal, a teraz kto inny zdemontowal. I on glownie z tym ma teraz problem, pomijajac, ze permanentny problem z samym soba i smietnikiem, ktory nosi zamiast lba. 

 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 19 marca 2018 12:30
19 marca 2018 13:26

Zauważyłeś, jak sprytnie zmieniłeś temat? Ciekawy jestem, czy to wyrachowanie, czy gapstwo.

zaloguj się by móc komentować

valser @krzysztof-osiejuk 19 marca 2018 13:26
19 marca 2018 13:47

Masz racje. Podoba Ci sie Elvis i Klata i nic na to nie poradzimy. Mnie sie nie podoba ze wzgledow, o ktorych jasno napisalem. Nigdy mnie taka palantoza jak Klata nie brala, bo takie rzeczy jak porzadek, struktura, sila do mnie trafiaja mocniej niz kompulsywna perwersja, ktorej Klata jest tu uosobieniem. Pieniadze z budzetu deprawuja, dlatego nie wolno ich brac, ani nawet o nie prosic. Dlatego nie jest to zadna "sprytna zmiana tematu", tylko kolejny argument w calej tej dyskusji. Jestem przekonany calkiem mocno, ze jakby Klata mial swoje bzdury sam finansowac to musialby zmienic taktyke.

Durniom z dobrej zmiany sie zdaje, ze jak teraz wymienia personel to beda w stanie kontrolowac ta patologie. Ta sa tak samo skorumpowani i zepsuci ludzie, jak ci z ktorymi oni walcza. Kradna tylko w innych segmentach niz Polszewicy. Bardziej zajmuje ich propaganda niz gospodarka, tworzenie jakis centrow kultury, mabeny i inne bzdury. Na to defrauduja pieniadze.

zaloguj się by móc komentować

Draniu @valser 19 marca 2018 13:47
19 marca 2018 15:26

Royal National Teatre, Royal Shakespeare Company są współfinansowane ze środków publicznych .. I wystawiają non stop swoją rodzima klasykę.. I nikomu się nie nudzi i bilety też są wyprzedawane z dużym wyprzedzeniem... To samo jest we Francji w Teatrze Comedie Francaise ,w który non stop wystawia się klasykę francuską czyli Moliera.. I też jeszcze nikomu się to nie znudziło..

zaloguj się by móc komentować

valser @krzysztof-osiejuk
19 marca 2018 15:54

Globe teatrzyk jest czescia imperialnej propagandy, turysci sie tam cisna jak do muzulmanie do Mekki, bo dostaja tresci w opakowaniu "tylko dla ludzi rzeczywiscie kulturalnych". Tego sie nie da porownac do Teatru Starego. Jest po polsku, dla lokalsow. Z tym sie nigdzie nie przebije. Nawet jako kuriozum.

To, ze Toyach nie zobaczyl diabla i nie powachal siarki, to troche malo, zeby ocenic ten dramat pozytywnie. Klata z Wesela zrobil pogrzeb. Jego intencje sa dla mnie w miare czytelne. Chodzi o to, zeby widz wyszedl z teatru zgnojony.

zaloguj się by móc komentować

Draniu @valser 19 marca 2018 15:54
19 marca 2018 17:16

Zgadzam się z Tobą ,że Klata to człowiek demolka ,jemu zabawki trzeba zabierać.. A jak chce się bawić w artystę to niech sobie sam kupi te zabawki i wystawia swoje wizje ..Klata to jest taki sam typ jak ta wsza chorwacka co to też porwała się na Klatwe Wyspiańskiego i nam tu serwują jak powinna kultura europejska wygladac w Polsce .. To jest ten sam sort nemodernistyczny , naslany po to aby niszczyć wszelkie objawy tzw. kultury narodowej czyli rodzimych klasyków..

Natomiast wymieniłem teatry , które są finansowane przez państwo, wzorce są, tylko trzeba je umieć wykorzystac .. Ten pomysł na Teatra Narodowy ,a mamy  ich dwa  W Krakowie to jest Teatr Stary , a w Warszawie Teatr Narodowy..  To jest bardzo dobry pomysł , tylko niestety my mamy ludzi o mentalnosci potworów z epoki głębokiego socrealizmu. Im się wydaje ,że są autorytetami.. Kolejnym monstrum to ten pomyleniec z Nowoczesnej , ten osobnik przez kilka lat prowadził duży teatr we Wrocławiu.. To jakich ludzi się promuje to jest przerażające.. Widać to w kinie i w teatrze.. 

 

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 19 marca 2018 13:47
19 marca 2018 17:47

A mnie zawsze Klata uwodził. Pamiętam, że od czasu jak po raz pierwszy przeczytałem z nim rozmowę, zakochałem sie w nim i nie opuszczam żadnego z jego przedstawień.  I każde kolejne zachwyca mnie coraz bardziej.  Widzisz? Zawsze byłeś ode mnie lepszy.

zaloguj się by móc komentować

valser @krzysztof-osiejuk 19 marca 2018 17:47
19 marca 2018 18:00

Good for you. Nawet Cie rozumiem. Widzisz, kazdy ma jakis problem. Ja jestem chory, sam na obczyznie, serce rozrywa tesknota, lzy sie cisna do oczu, nie mam zadnych przyjaciol i nikt mnie nie lubi. Mam depresje i nic mnie juz nie zachwyca. Nic mi sie w zyciu nie udaje, niespelniony jestem, z niskim poziomem serotoniny, nie moge sobie poradzic z tym, ze inni maja sukcesy, tylko nie ja. Stad to moje ciagle narzekanie i hejt.

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @krzysztof-osiejuk
20 marca 2018 01:09

To bardzo smutne, tyle że różnica jest taka, że ja jednym słowem nie wspomniałem o tym, że Ty jesteś w bardzo złej osobistej sytuacji, natomiast Ty, owszem, zasugerowałeś, że mnie sie sobotnie przedstawienie podobało, bo ja bardzo lubię Klate i jego teatr. A zatem mój żart jest znacznie bardziej sensowny.

zaloguj się by móc komentować

valser @krzysztof-osiejuk 20 marca 2018 01:09
20 marca 2018 05:47

Powinienes dostac Nobla za wytrzymalosc, bo wysiedziales do konca. Ja mam inaczej. W 2009 roku bylem w Davos na meczu Kanada- Magnitogorsk. Wybralem ten mecz bo Ruscy z Kanada zawsze graja o wszystko. Tak mie sie zdawalo. No, ale wtedy Ruscy wchodzili z automatu do polfinalu Spengler Cup i dla nich gra byla o nic. Grali tak jakby dzien wczesniej zdrowo popili. Wyszedlem po drugiej tercji bo tej kaszany, tego antyhokeja nie dalo sie ogladac. Od tamtego momentu nie kupilem juz zadnego biletu na mecz hokejowy. Wchodze na legitymacje sedziowska albo na darmowe karnety jak dostane. Z koncertami, filmami mam podobnie. Nie widze sensu katowac sie kaszana. 

 Ogolnie jest ciezko. Sezon hokejowy dla mnie sie skonczyl, dlatego dzis jade na wakacje. 

A co do samego Klaty, to ja jestem ciekawy z jaka socjalistyczna rodzina on jest posklejany?

zaloguj się by móc komentować

krzysztof-osiejuk @valser 20 marca 2018 05:47
21 marca 2018 00:12

A skąd wiesz, że byś nie wytrzymał? Ja byłem pewien, że nie wytrzymam, a wytrzymałem. Moja żona podobnie. Może Ty też byś wytrzymał i inni mądrale, który tego nie widzili, oferowali by Ci Nobla za wytrzymałość. 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować